Moje porady

Skąd wiedzieć, ile kalorii powinna zawierać dieta?

Skąd wiedzieć, ile kalorii powinna zawierać dieta?

Do określenia ilości kalorii niezbędne jest obliczenie podstawowej przemiany materii (PPM). PPM to najniższy poziom przemian energetycznych, który dostarcza energii do niezbędnej do wypełniania podstawowych funkcji fizjologicznych (oddychanie, krążenie krwi, praca serca, napięcie mięśni, czynności wydalnicze i wydzielnicze organizmu oraz utrzymanie prawidłowej temperatury ciała) warunkujących podtrzymywanie życia. Następnie należy określić całkowitą przemianę materii (CPM). Aby dowiedzieć się, ile wynosi nasza całkowita przemiana materii, trzeba pomnożyć PPM razy współczynnik aktywności fizycznej (PAL). Jeśli tryb życia jest przeważnie nieaktywny lub siedzący, PAL wynosi 1,2, tryb życia dość aktywny (spacery i ćwiczenia 1-2 razy w tygodniu, PAL wynosi 1,3, tryb życia umiarkowanie aktywny (ćwiczenia 2-3 razy w tygodniu, to PAL wynosi 1,4, tryb życia aktywny (ćwiczenia ponad 3 razy w tygodniu) -PAL wynosi 1,5, a przy trybie bardzo aktywnym (codziennie ćwiczenia) współczynnik PAL wynosi 1,7. Całkowita przemiana materii określa Twoje dzienne zapotrzebowanie kaloryczne. Jeśli Twoim celem jest redukcja masy ciała należy obniżyć kaloryczność diety, jednak nie powinno się spożywać mniej kalorii niż wynosi podstawowa przemiana materii. Jeśli Twoja podstawowa przemiana materii wynosi 1500 kcal i masz umiarkowany tryb życia to CPM wynosi (1500 x 1,3=1950 kcal ) 1950 kcal.

Ile posiłków i jak często powinno się spożywać podczas kuracji odchudzającej?

Ile posiłków i jak często powinno się spożywać podczas kuracji odchudzającej?

W czasie stosowania diety odchudzającej zaleca się spożywanie 4 lub 5 posiłków, Przerwy między posiłkami nie powinny być krótsze niż 3 godziny. Pierwszy posiłek zaleca się zjeść w ciągu godziny od wstania z łóżka, a ostatni nie później niż 2-3 godziny przed snem. Bardzo ważna jest regularność posiłków i niepodjadanie pomiędzy nimi. Spożywanie dziennie mniejszej liczby obfitych posiłków sprzyja powstawaniu otyłości oraz zaburzeń metabolicznych. Dlatego Nie należy spożywać mniejszej ilości bardziej obfitych posiłków. Zachęcam też do przeczytania ciekawego artykułu dostępnego w czytelni na mojej stronie internetowej: http://stoltman.dobrydietetyk.pl/porady/czytelnia/nadwaga-i-otyosc/piec-posilkow-to-mniej-niz-trzy/

Ile powinno się tracić na wadze podczas odchudzania?

Ile powinno się tracić na wadze podczas odchudzania?

W trakcie kuracji odchudzającej niezbędne jest kontrolowanie ilości kalorii spożywanych w diecie. W celu redukcji wagi najkorzystniej spożywać ok. 500-1000 kcal mniej niż wynosi całkowite dzienne zapotrzebowanie na energię. Taki deficyt energii pozwala na ubytek masy ciała ok. 0,5-1 kg na tydzień. Takie tempo odchudzania jest bezpieczne i pozwala na stopniową redukcję masy ciała, w szczególności tkanki tłuszczowej. Zbyt niskokaloryczne diety natomiast powodują spowolnienie tempa metabolizmu i zmniejszenie spalania kalorii oraz powodują spadek beztłuszczowej masy ciała. Po przerwaniu tego typu kuracji często występuje efekt jo-jo. Podczas odchudzania niezwykle ważna jest odpowiednia aktywność fizyczna, która przyspiesza redukcję tkanki tłuszczowej. W czasie stosowania kuracji odchudzającej oprócz odpowiedniej ilości energii w diecie ważna jest odpowiedni udział związków odżywczych takich jak białka, tłuszcze, węglowodany, witaminy i składniki mineralne.

Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe
POKAŻ